Postulaty OSNSM
1. Stworzenie sensownej koncepcji edukacji muzycznej w odniesieniu do oczekiwanego profilu absolwenta
- Określenie, co powinien umieć absolwent poszczególnych stopni szkolnictwa, poczynając od absolwenta studiów wyższych;
- Zacieśnienie współpracy z muzycznymi uczelniami wyższymi w celu podwyższania kompetencji pedagogicznych absolwentów.
2. Sprawienie, żeby szkolnictwo muzyczne stało się bardziej adekwatne do: dzisiejszej rzeczywistości, potrzeb uczniów i rodziców, oczekiwań rynku pracy
- Zwiększenie roli edukacji muzycznej i kulturalnej w wykształceniu młodego pokolenia Polaków
3. Sprawienie, żeby szkolnictwo muzyczne było mniej obciążające, a bardziej przyjemne i inspirujące
- Przywrócenie wizerunku szkół muzycznych I stopnia jako miejsc rozwoju kultury, a nie placówek kształcenia zawodowego; upowszechnienie edukacji muzycznej;
- Zmiana istniejących form badania jakości kształcenia w szkołach muzycznych I i II st. i ich celowości;
- Zmiana podstaw programowych przedmiotów ogólnomuzycznych;
- Weryfikacja ramowych planów nauczania;
- Zmiana formy egzaminu dyplomowego z przedmiotów ogólnomuzycznych.
4. Poprawienie prawodawstwa dotyczącego szkół muzycznych
- Wypracowanie właściwych kwalifikacji dla nauczycieli przedmiotów muzycznych szkoły I i II stopnia.
5. Stworzenie miejsca, gdzie nauczyciele szkół muzycznych mogą się wypowiedzieć i być usłyszanym przez decydentów
6. Zauważenie roli samorządowych szkół muzycznych – miejsc, gdzie można edukację muzyczną potraktować w sposób szerszy